Ta magia Śląska gdzieś jest pomiędzy ludźmi, pomiędzy tą czerwoną cegłą, tą zielenią. To, że mieszka tyle milionów ludzi na tak małej przestrzeni. Autor: Marian Oslislo
Muzeum w Ziębicach istnieje od 1931 roku i aż do lat 70-tych XX wieku było typowym muzeum regionalnym gromadzącym pamiątki z Ziębic i okolic. W latach siedemdziesiątych ziębickie muzeum przyjęło nazwę i specjalizację Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego i jest dziś jedyną placówką w Polsce specjalizującą się w tym zakresie. Ziębickie muzeum stara się jednak łączyć funkcję muzeum specjalistycznego i regionalnego, a swoje bogate zbiory prezentuje na 10 stałych ekspozycjach. Można tu obejrzeć zarówno dawne sprzęty z mieszczańskiego gospodarstwa domowego jak: żelazka, magle, pralki, miksery, chłodziarki oraz sztućce i naczynia, ale także zbiory broni, rzemiosła artystycznego, mebli oraz sztuki: rzeźby i malarstwa z kolekcją ziębiczanina, malarza, konserwatora dzieł sztuki i kolekcjonera – Josepha Langera (1865-1918). Siedzibą muzeum jest zabytkowy budynek ratusza miejskiego. Obecny budynek ratusza pochodzi z 1890 roku i jest już trzecim z kolei, wszystkie ulokowane były w tym samym miejscu. Stała ekspozycja muzealna obejmuje 10 sal wystawowych:
– kolekcja broni białej i palnej;
– kolekcja śląskiej rzeźby sakralnej;
– żelazka czterech stuleci;
– sala etnograficzna;
– kuchnia z przełomu XIX i XX wieku;
– kolekcja Josepha Langera z pracownią artysty;
– gabinet barokowy;
– kolekcja szkła użytkowego;
– salonik mieszczański biedermeier;
– Sambice – Münsterberg – Ziębice, dzieje Ziębic.
Muzeum prowadzi zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży oraz zajęcia muzealne dla grup zorganizowanych. Tematyka zajęć jest dostosowana do wieku i zainteresowań uczestników.
Kielich ze szkła podwójnego
Kielich ze szkła podwójnego zdobiony złotą folią, tzw. zwischengold. Wśród dekoracji roślinnej przedstawiona scena myśliwska z XVIII wieku. Zwischengold to rzadka i dziś niespotykana metoda zdobienia szkła.
Wilkom
Puchar cechowy z pokrywą cechu krawców w Ziębicach z 1884 roku. Pucharami takimi wznoszono toasty na uroczystościach cechowych i miejskich. Nazwa pochodzi od niemieckiego willkommen – powitanie, gdyż nowo przybyły członek cechu lub gość musiał wychylić puchar do dna.
"Chrystus niosący krzyż"
Obraz olejny na płótnie z 1918 roku, autorstwa Josepha Langera (1865-1918). Dzieło w stylistyce i sposobie malowania przypomina obrazy Drogi Krzyżowej namalowane przez Langera w 1918 roku do kościoła parafialnego w Wiązowie.
Portret Josepha Langera (1865-1918)
Odlew w brązie z 1918 roku. Dzieło autorstwa niemieckiego rzeźbiarza Paula Schulza (1875-1945) przedstawiającego śląskiego artystę malarza, kolekcjonera i konserwatora dzieł sztuki Josepha Langera, którego kolekcja dzieł znajduje się w ziębickim muzeum.
Pralka klepkowa
Pralka klepkowa firmy „MIELE”, koniec XIX wieku. Wykonana z klepek dębowych wewnątrz karbowanych, z prostym mechanizmem wirnikowym napędzanym ręcznie przy pomocy dźwigni.
Żelazko na duszę
Żelazko na duszę, tzw. płaskie, prostopadłościenne, mosiężne z dziobem klinowym. Na powierzchni grawerowany motyw roślinny i data 1885. W komplecie do żelazka bywały 2-3 wymienne żelazne dusze, które po nagrzaniu np. na piecu wsuwano do wnętrza żelazka w celu jego ogrzania.
Dziadek do orzechów
Dziadek do orzechów, w formie malowanej drewnianej figurki przedstawiającej starszego mężczyznę – dziadka, zgniatającego orzech przy pomocy żuchwy ruchomo połączonej z dźwignią z tyłu głowy. I poł. XX wieku.
Sala ekspozycyjna - salonik mieszczański w styli Biedermeier.
Szafa ludowa
Pochodzi z domu wiejskiego z pogranicza śląsko-czeskiego z obszaru Sudetów wschodnich w typie rokokowym. Naśladowała rokokowe meble dworskie. Bogato dekorowana polichromią z pejzażem i scenami figuralnymi. Przełom XVIII/XIX wieku.